Pages: [1]
[BOINCstats] Willy

Forum moderator - Administrator - Developer - Tester - Translator
BAM!ID: 1
Credits: 353,172,950
World-rank: 4,869

2006-10-23 18:33:44

A interesting discussion started in the forum about the Dutch language. I recap the posts here, the rest of this thread is in Dutch.

"Staf Stoker" wrote:

waarom moet het altijd in het engels, ik ben maar een lompe belg en ik versta dat koeterwaals nietRoep

"Willy" wrote:

@Staf: probeer eens op die Nederlandse vlag te klikken bovenaan. Het is helaas geen Belgische vlag, maar moet voor jouw wel begrijpelijk zijn

"Saenger" wrote:

@Staf: als je van de buurt Eupen bent, klick eens of de duitse vlag, 'tis tenminste dezelfde kleuren als de belgische

"venox7" wrote:

Praat Afrikaans . . . of hou jou bek!

"Saenger" wrote:

@venox: is'er en verschil tussen afrikaans, vlaams en echt nederlands? Ik bedoel en echte verschill, niet alleen zo iets als dialect?

"venox7" wrote:

Ek kan die ander tale verstaan, maar dit is tog verskillend, veral in spelling. Afrikaans bevat ook Duits, Frans en Engelse invloede, maar meestal Nederlands

"venox7" wrote:

Vertaling: "Is daar 'n verskil tussen Afrikaans, Vlaams en egte Nederlands? Ek bedoel 'n egte (of regte) verskil, nie allen iets soos dialek. "\
Please do not PM, IM or email me for support (they will go unread/ignored). Use the forum for support.
[BOINCstats] Willy

Forum moderator - Administrator - Developer - Tester - Translator
BAM!ID: 1
Credits: 353,172,950
World-rank: 4,869

2006-10-23 18:42:43

Nederlands, Belgisch Nederlands en Surinaams Nederlands hebben allemaal dezelfde officiële spelling. Van de Nederlandse Antillen weet ik dit niet, maar ik vermoed dat dat ook dezelfde spelling is.

De uitspraak verschilt echter nogal, zelfs binnen de verschillende landen. Zo spreek ik van huis uit Zeeuwsch Vlaamsch (zuid-west Nederland). Voor de gemiddelde Nederlander klink (klonk?) ik als een Belg, en het heeft me veel moeite gekost om me goed verstaanbaar te maken toen ik in het noorden van Nederland in militaire dienst ging. Ik woon en werk nu al een hele tijd in een gebied waar men 'beschaafder' Nederlands spreekt, en je hoort het nog .

Zuid-Afrikaans is een ander verhaal. Witmannen en zwartmannen??? De spelling en uitpsraak verschillen behoorlijk, maar toch hoor je dat ze afstammen van stoere Zeeuwse zeelieden. Ik denk niet dat zij het groene boekje volgen. Mijn moeder heeft ooit eens een lifter opgepikt (de eerste en de laatste) en ze had niks in de gaten. Pas een half uur later zei hij dat hij Zuid-Afrikaans was. Niets van gehoord. Maar die heeft vast zijn best gedaan netjes Nederlands te spreken.
Please do not PM, IM or email me for support (they will go unread/ignored). Use the forum for support.
Pages: [1]

Index :: BOINCstats Cafe :: What is that language?? Dutch??
Reason: